Jak zorganizować ślub i wesele w plenerze?

fotografia: BedurWeddings

 

Dla wszystkich Par, którym marzy się uroczystość ślubna i weselna pod gołym niebem, mamy dobrą wiadomość - Wasze marzenia można zrealizować. Z roku na rok wzrasta liczba organizacji ślubów i wesel w plenerze. Ustawa o możliwości zawierania związku małżeńskiego w plenerze ma wejść w życie już 1 marca 2015 roku. 

Warunkiem będzie złożenie dodatkowej opłaty w wysokości około 1000 zł. Urzędnik jednak nadal będzie mógł odmówić, nawet jeżeli będzie to jego fanaberią.

 

Co jeśli Urzędnik odmówi ślubu w plenerze? Lub co jeśli chcecie zawrzeć ślub kościelny w plenerze? Ten artykuł pomoże Wam w przygotowaniu tego niezwykłego przedsięwzięcia.

Postaramy się krok po kroku pomóc Wam zorganizować Wasz wielki dzień pod chmurką.

 

DOKUMENTY

Pierwszy etap organizacji dotyczy określenia, czy będzie to ślub cywilny czy kościelny. Dzięki temu wiadomo, jakie dokumenty i pozwolenia trzeba uzyskać, aby ślub się odbył. W obu przypadkach należy uzyskać zgodę na ślub w plenerze od Urzędu Stanu Cywilnego lub od księdza z parafii, do której należy Para Młoda:

- w przypadku ślubu cywilnego należy napisać pismo wyjaśniające powody organizacji ślubu poza USC. Dodatkowo należy porozmawiać z Urzędnikiem o naszych powodach. Łatwiej jest kogoś przekonać na osobistym spotkaniu, niż poprzez dokument. Jednak mamy dla Was dobrą informację. Od stycznia 2015 roku każda Para będzie mogła wziąć ślub cywilny w plenerze. Warunki zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego nie są jeszcze podawane natomiast powinno to być dużo łatwiejsze do zrealizowania niż do tej pory.

 

- w przypadku ślubu kościelnego, należy oprócz uzyskania zgody na ślub od biskupa kurii, do której należy kościół do którego należy para młoda. Innym dokumentem jest licencja na ślub poza kościołem jako miejscem uroczystości – warto pamiętać, że w pozwoleniu (licencji) jest dokładnie określone miejsce, na które zostaje wydana zgoda i dotyczy ona tylko tego zapisanego miejsca.

Wszelkie inne dokumenty i formalności załatwia się tak samo, jak w przypadku ślubu konkordatowego, czy cywilnego.

 

ORGANIZACJA ŚLUBU CYWILNEGO W PLENERZE

Ślub w plenerze może odbyć się albo w miejscu, gdzie będzie odbywać się wesele, albo w innym, wybranym przez Parę Młodą miejscu. Jednakże wszelkie tego typu ustalenia, co do miejsca uroczystości, wystroju miejsca uroczystości, uzyskują Państwo od urzędnika. Trzeba zastosować się do wszelkich wskazówek, które uzyskamy i dopilnować, by wszystkie te ustalenia zostały wdrożone w życie.

 

W przypadku ślubu plenerowego zazwyczaj aranżuje się miejsce, w którym będzie siedziała Para Młoda, świadkowie i urzędnik. Zazwyczaj musi być zatem stół, krzesła dla Pary Młodej i świadków, a także miejsce na powieszenie godła. Należy także pamiętać o tym, by zadbać o nagłośnienie, a także o muzykę, która będzie towarzyszyć podczas uroczystości. Pamiętajmy o odpowiednim wystroju miejsca ceremonii - kwiaty na stole, biały dywan prowadzący do miejsca ślubu, ewentualnie altana, pod którą będzie znajdował się stół. Wszystko to po to, by nadać miejscu uroczystości odpowiedniego charakteru.

Trzeba też pamiętać o gościach i zadbać, by mieli gdzie usiąść. Należy zatem wypożyczyć krzesła w takiej ilości, by każdy z gości mógł siedzieć podczas uroczystości. Nie zawsze jednak Urzędnik będzie tego wymagał. Należy jednak o to dopytać, ponieważ podniosły charakter uroczystości uzyskuje się także właśnie poprzez uroczyste powstanie gości i Pary Młodej, czym podkreśla się ważność danego momentu.

 

DOKUMENTY – ŚLUB KOŚCIELNY W PLENERZE

O ile organizacja ślubu cywilnego w plenerze jest coraz bardziej popularna i praktykowana, o tyle problem jest z uzyskaniem zgody na śluby kościelne w plenerze. Prawo kanoniczne zabrania bowiem udzielania ślubów kościelnych poza Kościołem, a zapis o szczególnych okolicznościach, w których jest możliwość udzielenia takiego ślubu, jest znacznie bardziej rygorystycznie traktowany, niż w przypadku ślubu cywilnego. Ale nie oznacza to, że nie jest możliwe uzyskanie takiej zgody.

 

Dyspensy, czyli pozwolenia, może udzielić nam biskup. Musimy tylko wystosować odpowiednie pismo, wyjaśniające nasze powody. Tu też musimy liczyć się z tym, że tylko dobrze napisane i przemyślane pismo, może pomóc w decyzji Biskupa, ale i tak nigdy nie ma gwarancji, że uda nam się przenieść uroczystość z Kościoła pod chmurkę.

 

ORGANIZACJA ŚLUBU KOŚCIELNEGO W PLENERZE

Dostając pozwolenie na ślub poza Kościołem, należy dokładnie omówić z Księdzem miejsce uroczystości. Musi być ono godne dla tak wielkiej uroczystości. Trzeba zadbać o piękny wystrój tego miejsca. Nie jest istotne, czy organizujemy ślub w eleganckim namiocie czy drewnianej altanie, musimy przypilnować, by ołtarz był odpowiednio udekorowany, trzeba zadbać o krzesła dla Księdza, dla Pary Młodej i świadków, a także o klęczniki.

 

Goście powinni także mieć gdzie siedzieć. Organizacja ślubu kościelnego w plenerze to także zadbanie o nagłośnienie, o odpowiednią muzykę podczas Mszy. Należy również ustalić z Księdzem wszystkie szczegóły w tym to, czego Ksiądz wymaga, ale i czego będzie potrzebował podczas uroczystości.

 

WESELE W PLENERZE

Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest organizacja wesela w ogrodach danego lokalu. Para Młoda ma wówczas zabezpieczenie na wypadek deszczu. Innym rozwiązaniem są specjalne, wodoodporne namioty, z zamykanymi (lub podniesionymi do góry) bokami, z elegancką galą przy suficie, drewnianą podłogą, z żyrandolami, z możliwością podłączenia nagrzewnic, aby w nocy goście nie zmarzli (szczególnie w sierpniu, gdy często po gorących dniach przychodzą chłodne noce, może mieć to niebagatelne znaczenie).

 

Wesele pod namiotem wymaga odpowiednio dużo miejsca , dlatego firmy oferujące namioty zwykle przeprowadzają wizje lokalną, mierzą teren, równość powierzchni, itd. Taka wizja przeprowadzana jest w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy wesele odbędzie się w prywatnym ogrodzie, czy przed lokalem.

Wielkość namiotu zależy od tego, na ile osób jest organizowane wesele. Standardowo ustala się, że na 100 osób idealny namiot ma wymiary 10x25m. Oczywiście wielkość ta może ulec zmianie, dlatego jeśli Para Młoda planuje jakieś specjalne miejsca (np. mały kącik do zabaw dla dzieci), powinna na początku powiedzieć o tym wynajmującym.

 

Szczegóły organizacji wesela w plenerze zawsze ustala się z lokalem, bądź firmą cateringową. Jeśli istnieje możliwość wypożyczenia stołów i krzeseł z lokalu, wtedy nie musimy ich już wypożyczać na zewnątrz. Jednak jeśli lokal nie wyrazi zgody, trzeba poszukać firmy wypożyczającej krzesła, stoły, a nawet zastawy stołowe, obrusy i pokrowce na krzesła.

 

W przypadku, gdy namiot jest rozstawiany np. w ogrodach własnego domu, wówczas należy uzgodnić pewne warunki z firmą cateringową (są to zazwyczaj przyłącza do ciepłej i zimnej wody, odpowiednie miejsce do ustawienia się obsługi, itd.). Tego typu ustalenia odbywają się wówczas, kiedy zna się już miejsce wesela plenerowego, a firma cateringowa przeprowadziła inspekcję tego miejsca i potrafi określić swoje potrzeby.

 

Cennik wesela w plenerze zależy od wielu czynników – obok standardowych, czyli liczby gości i miejsca, dochodzą także - rodzaju wybranego namiotu, ew. wypożyczanie stołów, krzeseł, zastawy, specjalnego nagłośnienia, dodatkowych mebli czy elementów dekoracyjnych. Mimo dość wysokiej ceny tego typu imprez, warto się nad tym zastanowić, bo wesele na świeżym powietrzu jest niezapomnianym przeżyciem zarówno dla gości, jaki dla samej pary młodej.

Z pozdrowieniami,

Karina Komorowska – konsultantka ślubna 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Ta witryna używa plików cookie do celów funkcjonalnych oraz statystycznych. Potwierdź zapoznanie się z komunikatem i nie pokazuj go więcej. Potwierdź