6 cennych wskazówek na udany portret ślubny od Adama Ludwika

Portret… Fotogeniczny - dobrze wyglądający na fotografii, nadający się do fotografowania ( Słownik Języka Polskiego SJP ) … CZYLI KAŻDY !! :)

 

Portret pary młodej 

 

Dlaczego jest tak, że niektórzy ludzie włączając w to Panny Młode i Panów Młodych na ślubnym kobiercu uważani są za fotogenicznych, a inni nie ? Czy jest coś co może zrobić profesjonalny fotograf w celu obejścia tego dość powszechnego dysonansu, który tworzy się między samoświadomością klientów odnośnie oceny swojego wizerunku, a tym jaka jest jego wizja tych postaci w trakcie wykonywania portretu? Czy może jest coś co możecie zrobić Wy aby się przełamać jeśli uważacie się za osoby niefotogeniczne?

Osobiście wyznaję zasadę “Nie ma osób niefotogenicznych” i myślę że słowo "fotogeniczny" nie ma zupełnie nic wspólnego z tym, jak ludzie wyglądają, lecz tylko i wyłącznie z tym jak się czują i zachowują się przed obiektywem aparatu czy kamery.

Adam Ludwik Photography

 

fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa


Aby pomóc rozwiązać ten odwieczny problem w głowach, zarówno Par Młodych jak i fotografa, postanowiłem opracować kilka istotnych wskazówek dotyczących tworzenia udanych portretów. Które mam nadzieję przydadzą się Wam podczas współpracy z Fotografem:

 

fot. Adam Ludwik Photography - fotografia analogowa

 

1. Połączenie przyjemnego z pożytecznym

 

Przepis na dobry portret pociąga za sobą więcej niż tylko wykonane dobrym sprzętem oraz poprawnie naświetlone zdjęcie. Cały proces zaczyna się już podczas pierwszego spotkania, pierwsze wrażenie jest bardzo ważnym elementem.

Wasz fotograf powinien postarać się jak najbardziej poznać osobę portretowaną, czyli Was, poznać Wasze szerokie upodobania: począwszy od ulubionej muzyki poprzez preferencje kolorystyczne, po takie techniczne czynniki jak kąt lub profil z którego nie tolerujecie zdjęć.

Zatem nie miejcie obaw otworzyć się przed fotografem i gdy ktoś w ten sposób podejdzie do Was wiedzcie, że właśnie ta otwartość pomoże autorowi zdjęć w jego pracy. 

 

fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 

Fotograf powinien również na bazie wcześniejszych swoich realizacji zaprezentować Wam preferowane przez niego techniki portretowania, na które powinien jednocześnie otrzymać akceptację z Waszej strony.

 

2. Świadomość warunków pracy


Wspólnie z fotografem zaplanujcie, co będziecie robić w czasie sesji. Spróbujcie pomyśleć o Waszej sesji jak o przygodzie.

Podczas zabawy szybko przestaniecie myśleć o aparacie i będziecie naturalni.

 

fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 

Ważnym jest to aby w momencie sesji zdjęciowej upewnić się, że obie strony mają i rozumieją plan oraz cel do którego dążą.

Wraz z fotografem po spełnieniu tego o czym mowa w powyższym pkt. 1 będziecie mieli większą swobodę w realizowaniu waszej wspólnej wizji, a przede wszystkim pozbędziecie się niepotrzebnego napięcia. Wspólna praca będzie o wiele spokojniejsza gdy będziecie wiedzieli co będzie się działo.

Jeśli sesja odbywa się w pomieszczeniach zamkniętych lub studio, jako uczestnicy sesji powinniście się zapoznać się z istniejącymi opcjami, wariantami tła i oświetlenia w obrębie przestrzeni, którymi dysponujecie. Fotograf możliwie dokładnie powinien objaśnić co jest do dyspozycji.  

 


fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 

Jeśli zaś sesja będzie wykonywana na wolnym powietrzu z pomocą naturalnego światła, powinniście wspólnie rozważyć o jakiej porze dnia i w jakim kierunku w stosunku do słońca zamierzacie pracować. Wczesny ranek i późne popołudnie to najlepsza pora na wykonanie ujęć przy świetle naturalnym.

Fotografujący powinien Wam wyjaśnić z jakich powodów należy unikać fotografowania w południe, kiedy słońce świeci najmocniej i cienie są najmocniejsze. Powinien wyjaśnić jaki to ma wpływ na efekt końcowy.

 

fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 

W przypadku wykonywania typowego portretu w odróżnieniu od innych zdjęć dobrze jest abyście wiedzieli dokładnie w którym momencie jest on tworzony, w którym momencie fotograf naciska spust migawki.

 


3. Uczucie, uczucie i jeszcze raz uczucie

 

Fotograf stara się pokazać Wasze uczucie, w takich momentach z kolei spróbujcie całkowicie zapomnieć o tym gdzie i w jakim celu jesteście.

Cóż Wam po pięknych lokalizacjach, wspaniałych widokach jeśli wynik Waszej sesji zdjęciowej jest taki, że trudno na tych zdjęciach doszukać się tego co tak naprawdę Was połączyło? Czegoś co jest wyjątkowe i tylko Wasze.

Dlatego dołóżcie wszelkich starań aby zapomnieć, że jest tam z Wami jeszcze ten „ktoś” kto patrzy jak się przytulacie, jak okazujecie sobie uczucia, jak na siebie patrzycie, dotykacie. Wszystko to sprawi że naturalność waszych portretów ślubnych zyska na sile przekazu, a przede wszystkim będą one autentyczne i szczere.

 



fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa / analogowa

 


4. Trójwymiarowość portretów

W fotografii portretowej ważnym jest aby zachować trójwymiarowość twarzy, zatem zarówno odległość w jakiej stoi od Was fotograf jak i ogniskowa obiektywu z którego właśnie korzysta jest bardzo istotna.

Ogromna różnorodność indywidualnych rysów twarzy i ich kombinacji, takich z ciężkimi brwiami poprzez większe nosy aż po podwójne podbródki to ogromne wyzwanie dla fotografa. Każdy z tych punktów widzenia wymaga innego podejścia. Należy tu pamiętać, o tym że to, co jest najbliżej aparatu pojawi się największe w obrazie i że poprzez użycie niewłaściwej ogniskowej i odległości oraz kąta robienia zdjęcia może w zależności wzmocnić lub znacznie zniwelować ten niekorzystny element waszej urody.

W portrecie podczas fotografowania z bliska, rysy twarzy, takie jak powyżej mogą być szczególnie trudne i będą wymagały szczególnej uwagi fotografa. Obiektyw o dłuższej ogniskowej przyczyni się do tego, że geometryczne elementy twarzy wyglądać będą bardziej płaskie i bardziej skompresowane, dzięki czemu twarz jawi się pełniejsza i nos krótszy i mniej nasilony.

 


fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 


5. Wszystko jest w oczach

 

Oczy są nazywane "oknem duszy". Chyba nie ma nic co może być bliżej prawdy o fotografii portretowej.

Podczas fotografowania ludzi, większość fotografów będzie prawie zawsze chciała położyć nacisk na oczach. Mawia się że można mieć doskonałą kompozycję i ekspozycję, ale jeśli oczy nie są ostre, cierpi cały obraz. Z tą teorią osobiście nie do końca się zgadzam ;).

 



fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 


5. Zaufaj sobie i swojemu fotografowi

 

Zazwyczaj jako bohaterowie zdjęć najbardziej neutralne pozy przyjmujecie w czasie, gdy kontrolę nad wszystkim przejmują wasze naturalne zachowania.

Zwracając uwagę, nawet jeżeli nie zamierzacie nimi kierować, analizujcie swój język ciała podświadomie myśląc o tym, a to niestety ma zgubny skutek.

 



fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa / analogowa

 


Wasz fotograf powinien Wam dawać dawać ogólne uwagi i obserwować, jak interpretujecie i wprowadzajcie w życie jego słowa. Większość osób nie jest świadoma, pod jakim kątem i w jakiej pozie prezentuje się najlepiej, ale ufając profesjonaliście i jego wyczuciu, sprawicie, że sami poczujecie się pewniej.

Jak tylko znajdziecie pozę, która pasuje Wam obojgu, możecie zająć się jej dopracowaniem.


 


fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa / analogowa

 


6. Moc Twojego uśmiechu

Czasami Wasz fotograf może i powinien zachowywać jak kabareciarz lub sceniczny komediant. Niech Was to nie zdziwi i nie bądźcie tym zaskoczeni gdyż jego zadaniem jest wydobyć z Was spontaniczny i pełen szczerości uśmiech, który świetnie wychodzi na zdjęciach.

Nie powstrzymujcie się przed autentycznie szczerym uśmiechem również w kierunku obiektywu, aby ten uśmiech nie wyglądał sztucznie dobrze jest mocno wyobrazić sobie uśmiechniętą buzię bliskiej osoby zamiast aparatu fotografa. W ten sposób łatwiej będzie Wam, a także Waszemu fotografowi.

Gdy pozujecie osobno patrząc w aparat, Wasza “połówka” może stanąć tuż obok fotografa i szczerze obdarowywać swojego wybranka uśmiechami to również spowoduje że osobie pozującej będzie łatwiej.

 


fot. Adam Ludwik Photography - fotografia cyfrowa

 


Osobiście najchętniej portretuję z wykorzystaniem tradycyjnej kliszy to zdecydowanie determinuje moje relacje z Parą Młodą.

Używając aparatu cyfrowego, ciągle spoglądamy na efekt pracy, a to z kolei znacznie zaburza kontakt z osobami fotografowanymi, a to właśnie ta niepowtarzalna magia wzajemnego kontaktu i zrozumienia daje najlepsze efekty.

 

Życzę Państwu powodzenia, dużo miłości by dzień Państwa ślubu był tym wymarzonym!

Adam Ludwik Photography

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Ta witryna używa plików cookie do celów funkcjonalnych oraz statystycznych. Potwierdź zapoznanie się z komunikatem i nie pokazuj go więcej. Potwierdź